Activitate 1.3.2. Proiectarea unei programe de opțional
În vederea aprobării și derulării
unui curs opțional, profesorul propunător trebuie să realizeze o programă. Sunt
prezentate mai jos repere de proiectare pentru programele de opțional conform
noului Curriculum național. Programa de opţional se elaborează după modelul de
proiectare pe competenţe al programelor de trunchi comun în vigoare pentru
clasa respectivă şi are aceeaşi structură cu programa.
Structura care se va utiliza pentru elaborarea
programelor de opţional începând cu anul şcolar 2020-2021, pentru toate
clasele din învăţământul primar şi gimnazial și momentan până la clasa a
VII-a, include: |
În condiţiile
aplicării treptate a noului plan-cadru de învăţământ în gimnaziu, în anul
şcolar 2019-2020, la clasa a VIII-a, structura programei de opţional este
următoarea: |
- Notă de prezentare - Competențe generale - Competențe specifice şi exemple de activități de
învățare - Conținuturi - Sugestii metodologice - Bibliografie |
- Notă de prezentare - Competenţe generale -Competenţe specifice şi conţinuturi - Valori şi atitudini - Sugestii metodologice - Bibliografie |
Nota de prezentare
precizează statutul disciplinei de studiu, face trimiteri la contribuţia
disciplinei la profilul de formare al absolventului, argumentul. De asemenea, este prezentată succint structura
programei şi semnificaţia termenilor utilizaţi.
Competențele generale se raportează la
competenţele generale ale disciplinei de trunchi comun şi reflectă contribuția
opţionalului propus la profilul de formare al absolventului.
Competenţe specifice şi exemple de
activităţi de învăţare. Competențele specifice vor fi formulate după modelul celor din
programele şcolare pentru disciplinele de trunchi comun.
Pentru un opţional de o oră pe săptămână este
raţional să fie definite şi urmărite 5-6 competenţe specifice. O competenţă
specifică este corect formulată dacă defineşte un rezultat aşteptat al
învățării care poate fi performat şi verificat.
Exemplele de activităţi de învăţare
reprezintă sarcini de lucru prin care se dezvoltă competenţele specifice la
elevi.
Conținuturile
includ acele aspecte care oferă baza de operare pentru formarea competențelor.
Ca şi în cazul programelor disciplinelor de trunchi comun, conţinuturile
incluse în opţional nu sunt un scop în sine, ci mijloace informaţionale pentru
formarea competențelor.
Sugestiile metodologice
vor include recomandări referitoare la strategiile didactice, tipuri de
exerciții (care susţin formarea competenţelor la elevi), precum şi modalităţi
de evaluare.
Analiza comparativă a celor două
programe:
1.Nouă:
·
nota
de prezentare = statutul
disciplinei de studiu, contribuția disciplinei la profilul de formare al
absolventului.
·
competențele
generale = profilul de formare al
absolventului- categorii de operare definitorii pentru disciplina abordată.
·
competențele
specifice= însoțite de exemple
de activități de învățare
·
conținuturile=mijloace informaționale pentru formarea competențelor
·
sugestiile
metodologice= recomandări
referitoare la strategiile didactice
·
valorile și atitudinile și modalitățile
de evaluare =identice
·
bibliografia=identică
2.Vechea:
- argumentul= motivează disciplina opțională propusă
- competențele generale= preluări ale unor competențe din programa națională
- competențele
specifice=alături de conținuturi
- valorile
și atitudinile modalitățile
de evaluare = sugestiile metodologice prezentate
în noul model.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu