marți, 27 decembrie 2022

Proiectarea unei programe pentru opțional-Cred-1.3.2

 

Activitate 1.3.2. Proiectarea unei programe de opțional

          În vederea aprobării și derulării unui curs opțional, profesorul propunător trebuie să realizeze o programă. Sunt prezentate mai jos repere de proiectare pentru programele de opțional conform noului Curriculum național. Programa de opţional se elaborează după modelul de proiectare pe competenţe al programelor de trunchi comun în vigoare pentru clasa respectivă şi are aceeaşi structură cu programa.

 

Structura care se va utiliza pentru elaborarea programelor de opţional începând cu anul şcolar 2020-2021, pentru toate clasele din învăţământul primar şi gimnazial și momentan până la clasa a VII-a, include:

În condiţiile aplicării treptate a noului plan-cadru de învăţământ în gimnaziu, în anul şcolar 2019-2020, la clasa a VIII-a, structura programei de opţional este următoarea:

- Notă de prezentare

- Competențe generale

- Competențe specifice şi exemple de activități de învățare

- Conținuturi

- Sugestii metodologice

- Bibliografie

- Notă de prezentare

- Competenţe generale

-Competenţe specifice şi conţinuturi

- Valori şi atitudini

- Sugestii metodologice

- Bibliografie

 

         Nota de prezentare precizează statutul disciplinei de studiu, face trimiteri la contribuţia disciplinei la profilul de formare al absolventului, argumentul.  De asemenea, este prezentată succint structura programei şi semnificaţia termenilor utilizaţi.  

         Competențele generale se raportează la competenţele generale ale disciplinei de trunchi comun şi reflectă contribuția opţionalului propus la profilul de formare al absolventului.

         Competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare. Competențele specifice vor fi formulate după modelul celor din programele şcolare pentru disciplinele de trunchi comun.

Pentru un opţional de o oră pe săptămână este raţional să fie definite şi urmărite 5-6 competenţe specifice. O competenţă specifică este corect formulată dacă defineşte un rezultat aşteptat al învățării care poate fi performat şi verificat.

 Exemplele de activităţi de învăţare reprezintă sarcini de lucru prin care se dezvoltă competenţele specifice la elevi.

          Conținuturile includ acele aspecte care oferă baza de operare pentru formarea competențelor. Ca şi în cazul programelor disciplinelor de trunchi comun, conţinuturile incluse în opţional nu sunt un scop în sine, ci mijloace informaţionale pentru formarea competențelor.

          Sugestiile metodologice vor include recomandări referitoare la strategiile didactice, tipuri de exerciții (care susţin formarea competenţelor la elevi), precum şi modalităţi de evaluare.

Analiza comparativă a celor două programe:

1.Nouă:

·         nota de prezentare = statutul disciplinei de studiu, contribuția disciplinei la profilul de formare al absolventului.

·         competențele generale = profilul de formare al absolventului- categorii de operare definitorii pentru disciplina abordată.

·         competențele specifice= însoțite de exemple de activități de învățare

·         conținuturile=mijloace informaționale pentru formarea competențelor

·         sugestiile metodologice= recomandări referitoare la strategiile didactice

·         valorile și atitudinile și modalitățile de evaluare =identice

·         bibliografia=identică

2.Vechea:

  • argumentul= motivează disciplina opțională propusă
  • competențele generale= preluări ale unor competențe din programa națională
  • competențele specifice=alături de conținuturi
  • valorile și atitudinile  modalitățile de evaluare = sugestiile metodologice prezentate în noul model.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu