joi, 22 decembrie 2022

Profilul de formare al absolventului de clasa a VIII a

 

Profilul de formare al absolventului de clasa a VIII-a

-         Material pentru informarea părinților-

Dragii mei părinți,

Călătoria pe care o începem în clasa a V-a vizează formarea unui absolvent capabil să se adapteze la o societate în continuă schimbare, motiv pentru care în cei patru ani de  gimnaziu elevii vor atinge opt competențe cheie care vor face din ei adevărați eroi ai viitorului.

Acest profil se conturează prin dezvoltarea capacității elevului de a rezolva probleme și situații problemă din viața cotidiană, de a proiecta şi derula un demers investigativ pentru a verifica o ipoteză de lucru, de a prelucra, reprezenta grafic și interpreta date şi dovezi experimentale, de a-și imagina şi realiza unele produse utile pentru activităţile curente și de a manifesta interes pentru o viaţă sănătoasă şi pentru păstrarea unui mediu curat.

O competență-cheie nu se dezvoltă izolat și nu este apanajul unei anumite discipline.

Fiecare disciplină are responsabilitatea și mijloacele specifice de a contribui la dezvoltarea competențelor din profilul de formare.

 

   Cum poate disciplina Biologia  să formeze aceste competențe?

În rândurile care urmează voi încerca să ofer exemple de activități de învățare, specifice disciplinei, cu ajutorul cărora se pot forma competențele cheie.

            Comunicare în limba maternă este competența prin care  elevii învață să-și exprime opinia cu privire la ideile, sentimentele identificate în mesajele scrise sau receptate, cu privire la realizarea rezumatului sau a unei scheme logice a conținutului, pe baza lecturii unor texte din manual, atlase, reviste, realizarea unui text pe baza unor desene/scheme (de exemplu: descrierea unei păduri, pajiști etc. pe baza câtorva imagini sugestive ale acestora, a unui organism, a unui proces/ fenomen) - integrarea și citarea corectă a referințelor bibliografice, stabilirea și asumarea unor reguli de comunicare în diferite contexte, prezentarea unor desene, postere, referate, proiecte realizate (de exemplu: jurnalul vieții unei plante/ unui animal).

              Comunicarea în limbi străine este vizată și de disciplina Biologie, deoarece dezvoltarea vocabularului în limba română reprezintă un stimul de dezvoltare a vocabularului într-o limbă străină. Totodată, această disciplină face conexiuni cu literatura universală, dezvoltă aprecierea diversității culturale. În textele suport, elevii întâlnesc numele unor animale, plante, organe,  ce sunt scrise într-o limbă străină, făcându-se astfel exerciții de pronunțare corectă a lor.

Competențele matematice și competențele de bază în științe și tehnologii sunt dezvoltate astfel: reprezentarea grafică a lanțurilor și rețelelor trofice - analiza unor situații-problemă cu ajutorul unor modele grafice (de exemplu: identificarea consecințelor pe care le-ar avea dispariția unei specii dintr-o rețea trofică/ introducerea unei noi specii asupra celorlalte viețuitoare din rețea), realizarea unor experimente simple pentru evidențierea unor procese fiziologice urmărind  enunțarea unei situații-problemă / ipoteză de lucru, alegerea metodelor și a instrumentelor, realizarea observațiilor, a măsurătorilor, colectarea și înregistrarea datelor în tabele/scheme, interpretarea datelor, formularea și prezentarea concluziilor (de exemplu: evidențierea fotosintezei, extragerea clorofilei,  măsurarea pulsului, a tensiunii arteriale, a frecvenței respiratorii în condiții de repaus și de efort, evidențierea transpirației și a eliminării apei sub formă de picături la plante, evidențierea influenței unor factori de mediu asupra funcțiilor la plante).De asemenea, utilizarea diferitelor dispozitive: calculatorul, videoproiectorul, dar și a manualelor digitale pregătește copilul pentru a se putea integra în societate, la un loc de muncă. 

 Competența digitală este dezvoltată în cadrul disciplinei mai sus amintite, deoarece elevii fac activități de cercetare și de informare cu privire la anumite subiecte- date despre plante, animale, om, realizează materiale PPT sau Word, videoclipuri,  folosesc manualele digitale, rezolvă evaluările interactive, colaboreză folosind grupl clasei sau își formează atitudinea critică și reflexivă, dar și responsabilitatea folosirii materialelor cu drept de autor cu privire la mediul și organismele din el.

            Competența A învăța să înveți   stă  la baza oricărei forme de învățare ulterioare, astfel că  jocurile de rol, munca în echipă, activitățile de autoevaluare sau interevaluare îi ajută să-și descopere abilitățile, talentele, interesele dar și să-și gestioneze eficient  timpul alocat învățării biologiei.

            Competențele sociale și civice sunt foarte bine punctate prin activitățile de volunatriat, ecologice, care îi pun în contact direct cu oamenii, putând să-și manifeste spiritul de echipă, dezvoltând leadershipul dar și interacțiunea între membrii grupului. Astfel, se dezvoltă un comportament civic responsabil, cu abilități de comunicare

   Spiritul de inițiativă și antreprenoriat este dezvoltat prin studiul limbii și literaturii române, căci se cultivă creativitatea elevilor, libertatea de exprimare, iar metodele folosite îi ajută să-și dezvolte abilitatea de a rezolva probleme sau de a găsi metode inedite. Lucrările practice le stârnesc curiozitatea și interesul de a realiza machete funcționale –de exemplu de la Festivalul Științei, astfel devin mici inventatori, recompensați.

             Sensiblizarea și exprimarea culturală este o competență-cheie dezvoltată  atât în contexte formale, cât și în cele nonformale:participarea elevilor la concursuri, festivaluri, simpozioane naționale și internaționale, proiecte de mediu, proiecte Erasmus, îi ajută să interacționeze cu alte culturi, tradiții, completându-le acest frumos profil, pe care copiii noștri îl vor avea la sfârșitul călătoriei.

Prețuiți mai mult că v-am învățat cum să învățați și cum să rămâneți oameni adevărați”. Cami Cosma

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu