Profilul
de formare al absolventului de clasa a VIII-a
-
Material
pentru informarea părinților-
Dragii
mei părinți,
Călătoria pe
care o începem în clasa a V-a vizează formarea unui absolvent capabil să se
adapteze la o societate în continuă schimbare, motiv pentru care în cei patru
ani de gimnaziu elevii vor atinge opt
competențe cheie care vor face din ei adevărați eroi ai viitorului.
Acest profil se
conturează prin dezvoltarea capacității elevului de a rezolva probleme și
situații problemă din viața cotidiană, de a proiecta şi derula un demers
investigativ pentru a verifica o ipoteză de lucru, de a prelucra, reprezenta
grafic și interpreta date şi dovezi experimentale, de a-și imagina şi realiza
unele produse utile pentru activităţile curente și de a manifesta interes
pentru o viaţă sănătoasă şi pentru păstrarea unui mediu curat.
O competență-cheie nu se dezvoltă izolat și nu este apanajul unei anumite
discipline.
Fiecare disciplină are responsabilitatea și mijloacele specifice de a
contribui la dezvoltarea competențelor din profilul de formare.
Cum poate disciplina Biologia să formeze aceste competențe?
În rândurile care urmează voi încerca să ofer exemple de
activități de învățare, specifice disciplinei, cu ajutorul cărora se pot forma
competențele cheie.
Comunicare în limba maternă este
competența prin care elevii învață să-și
exprime opinia cu privire la ideile, sentimentele identificate în mesajele
scrise sau receptate, cu privire la realizarea rezumatului sau a unei scheme
logice a conținutului, pe baza lecturii unor texte din manual, atlase, reviste,
realizarea unui text pe baza unor desene/scheme (de exemplu: descrierea unei
păduri, pajiști etc. pe baza câtorva imagini sugestive ale acestora, a unui
organism, a unui proces/ fenomen) - integrarea și citarea corectă a
referințelor bibliografice, stabilirea și asumarea unor reguli de comunicare în
diferite contexte, prezentarea unor desene, postere, referate, proiecte
realizate (de exemplu: jurnalul vieții unei plante/ unui animal).
Comunicarea în limbi străine este vizată și de disciplina Biologie, deoarece
dezvoltarea vocabularului în limba română reprezintă un stimul de dezvoltare a
vocabularului într-o limbă străină. Totodată, această disciplină face conexiuni
cu literatura universală, dezvoltă aprecierea diversității culturale. În
textele suport, elevii întâlnesc numele unor animale, plante, organe, ce sunt scrise într-o limbă străină,
făcându-se astfel exerciții de pronunțare corectă a lor.
Competențele
matematice și competențele de bază în științe și tehnologii sunt dezvoltate astfel: reprezentarea grafică a lanțurilor și rețelelor trofice -
analiza unor situații-problemă cu ajutorul unor modele grafice (de exemplu:
identificarea consecințelor pe care le-ar avea dispariția unei specii dintr-o
rețea trofică/ introducerea unei noi specii asupra celorlalte viețuitoare din
rețea), realizarea unor experimente simple pentru evidențierea unor procese
fiziologice urmărind enunțarea unei
situații-problemă / ipoteză de lucru, alegerea metodelor și a instrumentelor,
realizarea observațiilor, a măsurătorilor, colectarea și înregistrarea datelor
în tabele/scheme, interpretarea datelor, formularea și prezentarea concluziilor
(de exemplu: evidențierea fotosintezei, extragerea clorofilei, măsurarea pulsului, a tensiunii arteriale, a
frecvenței respiratorii în condiții de repaus și de efort, evidențierea
transpirației și a eliminării apei sub formă de picături la plante,
evidențierea influenței unor factori de mediu asupra funcțiilor la plante).De
asemenea, utilizarea diferitelor dispozitive: calculatorul, videoproiectorul,
dar și a manualelor digitale pregătește copilul pentru a se putea integra în
societate, la un loc de muncă.
Competența digitală este dezvoltată în
cadrul disciplinei mai sus amintite, deoarece elevii fac activități de
cercetare și de informare cu privire la anumite subiecte- date despre plante,
animale, om, realizează materiale PPT sau Word, videoclipuri, folosesc manualele digitale, rezolvă
evaluările interactive, colaboreză folosind grupl clasei sau își formează
atitudinea critică și reflexivă, dar și responsabilitatea folosirii
materialelor cu drept de autor cu privire la mediul și organismele din el.
Competența
A învăța să înveți stă la baza oricărei forme de învățare ulterioare,
astfel că jocurile de rol, munca în
echipă, activitățile de autoevaluare sau interevaluare îi ajută să-și descopere
abilitățile, talentele, interesele dar și să-și gestioneze eficient timpul alocat învățării biologiei.
Competențele
sociale și civice sunt foarte
bine punctate prin activitățile de volunatriat, ecologice, care îi pun în
contact direct cu oamenii, putând să-și manifeste spiritul de echipă,
dezvoltând leadershipul dar și interacțiunea între membrii grupului. Astfel, se
dezvoltă un comportament civic responsabil, cu abilități de comunicare
Spiritul de inițiativă și antreprenoriat este dezvoltat prin
studiul limbii și literaturii române, căci se cultivă creativitatea elevilor,
libertatea de exprimare, iar metodele folosite îi ajută să-și dezvolte
abilitatea de a rezolva probleme sau de a găsi metode inedite. Lucrările practice
le stârnesc curiozitatea și interesul de a realiza machete funcționale –de
exemplu de la Festivalul Științei, astfel devin mici inventatori, recompensați.
Sensiblizarea
și exprimarea culturală este o competență-cheie dezvoltată atât în contexte formale, cât și în cele
nonformale:participarea elevilor la concursuri, festivaluri, simpozioane
naționale și internaționale, proiecte de mediu, proiecte Erasmus, îi ajută să
interacționeze cu alte culturi, tradiții, completându-le acest frumos profil, pe
care copiii noștri îl vor avea la sfârșitul călătoriei.
” Prețuiți mai mult că
v-am învățat cum să învățați și cum să rămâneți oameni adevărați”. Cami Cosma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu