Activitate 1.3.1
Proiectarea demersului didactic
Avantajele proiectării demersului didactic pe baza
unităților de învățare (ce s-a schimbat în momentul trecerii la un curriculum
bazat pe competențe în activitatea mea de proiectare)
Pentru a transforma curriculumul
oficial în învățare efectivă la nivelul unui grup concret de elevi, este
necesară realizarea unei proiectări didactice atente, care să găsească acele
modalități potrivite prin care rezultatele învățării prevăzute în programă să
devină reale în cazul fiecărui elev, în funcție de particularitățile sale de
învățare.
Proiectarea demersului
didactic este, așadar, o activitate căreia profesorul trebuie să-i acorde o
importanță destul de mare.
Avantajele proiectării demersului didactic pe baza unităților de învățare
sunt numeroase:
Ø programa școlară nu mai este o listă de conținuturi care trebuie tratate individual,
în lecții separate pentru care ar trebui eventual să realizeze fișe de lucru cu
exerciții simpliste care nu aduc cine știe ce beneficii elevilor și pot deveni
chiar plictisitoare, atât pentru profesor, cât și pentru elev, conținuturile
sunt grupate în jurul unei teme, ajută la formarea unor aptitudini concrete
Ø de asemenea, conținuturile fiind grupate pe unități de învățare, au o
perspectivă mai clară asupra legăturii dintre ele, lucru valabil și pentru
elevi, și asupra a ceea ce ar trebui realizat într-un an școlar
Ø unitatea de învățare se realizează pe o perioadă de timp mai lungă decât o
lecție, fiind necesar un interval mai mare de timp pentru o temă majoră, oferă posibilitatea unor abordări diferențiate, individualizarea învățării în funcție
de ritmul de învăţare pe care îl au elevii;
Ø învățarea este una activă astfel că elevul își fixează mai bine noțiunile, el
fiind actor în scenariul lecției
Ø elevul este determinat să îşi mobilizeze un ansamblu de resurse integrate:
cunoştinţe declarative (știu), cunoştinţe procedurale (vreau să știu),
cunoştinţe atitudinale (am învățat), automatisme, scheme, capacităţi etc., elevul
este implicat într-o situaţie nouă, nu una în care ar trebui să reproducă ceva
Ø proiectarea conținuturilor pe unități, care la sfârșit sunt evaluate prin
realizarea unui proiect de către elevi (individual sau pe grupe) este în plus
cea mai adecvată pentru a exploata potențialitatea didactică specifică
internetului
Ø economisesc timp pentru pregătirea orelor, îmi dezvolt gândirea strategică;
Ø îmi oferă atât mie, ca profesor, cât şi elevului, o structură care respectă
ordinea cunoştinţelor anterior dobândite;
Cum se poate realiza o proiectare eficientă?
1. Proiectez pe baza programei, nu a manualului, deși mă pot ghida după
acesta, împart contextele de învățare în funcție de nevoile elevilor, având în
vedere competențele specifice precizate în aceasta.
2. Prin intermediul proiectării vreau să ofer răspunsuri adecvate grupului
țintă și adaptate propriului profil didactic la întrebările majore : Ce fac și
de ce fac? Cum fac? Cu ce resurse? Cât de mult am realizat?
3. Când realizez proiectarea am în vedere grupul de elevi – tot ceea ce
scriu în proiect să se raporteze la activităţile pe care preconizez că le vor
parcurge în mod real, proiectarea fiind un act personalizat.
4. Fiecărei competenţe specifice îi corespunde una sau mai multe activități
de învăţare; DAR o activitate de învăţare este propusă pentru o competenţă
specifică şi numai una.
5. Realizez o corelaţie competenţă – activitate – resurse adecvate fiecărei
activități reală, acceptând că modul în care a fost proiectată o secvenţă poate
fi contrazisă în momentul aplicării efective.
6. Completez modalitatea de evaluare doar pentru ceea ce intenționez să
evaluez în mod real .
”Înveți pentru a ști
pentru tine și nu pentru alții. Învățăm mereu pentru a fi mai buni ”-Cami Cosma
Bibliografie: -suport curs
-www.didactic.ro
-metodica
predării biologiei-suport de curs pentru
gradul didactic II
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu