duminică, 1 ianuarie 2023

Mistere în lumea animală-model de opțional

 

Curriculum la decizia şcolii pentru disciplina BIOLOGIE

Denumire opţional: MISTERE ÎN LUMEA ANIMALÃ

Aria  curriculularã :Matematicã şi ştiinţe

Durata : an şolar, 36 de ore

Modul de desfãşurare:clasa a VI a

Propunãtor :COSMA CAMELIA, specialitatea:Biologie, grad didactic: I

Şcoala şi localitatea : Liceul de Artã “Ioan Sima”, Zalãu

Locul desfãşurãrii: laboratorul de ştiinţe, sala de clasã,  în naturã.

Argument

            Ţi-ar plãcea sã poţi şti cum comunicã animalele între ele, de ce migreazã pãsãrile cãlãtoare, cum se construieşte un acvariu, ce este bioluminiscenţa sau cum au dispãrut diozaurii şi de ce ? Sunt întrbãri la care acest opţional te va ajuta sã afli rãspunsurile.  De asemenea acest opţional urmãreşte formarea la elevi aunor capacitãţi intelectuale care sã-i ajute sã dobândeascã o serie de cunoştinţe ştiinţifice referiotaore la morfologia, fiziologia animalelor precum şi la relaţiile lor cu mediul de viaţã. Elevii vor învãţa cum pot sã-şi formeze un comportament ecologic adecvat faţã de aniamelele protejate din Sãlaj (în special) dar şi din ţara noastrã, cum putem sã-i motivãm pe cei din jurl nostru sã facã la fel.

Cursul creşte interesul pentru ştiinţă, elevul învăţând să utilizeze calculatorul pentru editare de texte, prelucrarea datelor experimentale,  realizarea unor prezentări, platforme de colaborare on-line (blog, wiki, eTwinning, ThinkQuest).

 Competenţe generale

1.Comunicarea orală şi scrisă utilizând limbajul ştiinţific specific în formularea explicaţiilor, în conducerea investigaţiilor  şi în raportarea rezultatelor.

2. Formarea capacităţii de a reflecta asupra lumii pe baza relaţionării cunoştinţelor disciplinare din aria curriculară matematică şi ştiinţe.

3. Utilizarea tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor în culegerea de date, în prelucrarea şi comunicarea lor.

4. Rezolvarea de probleme şi situaţii problemă prin utilizarea de raţionamente inductive şi deductive. 

Competenţe specifice

Utilizarea limbajului specfic biologiei

1.1  Cunoaşterea alcãtuirii corpului, forma si structura animalelor

1.2   Argumentarea ştiinţificã  a legãturii cauzale dintre structurã-funcţie

1.3  Definirea corectã a temenilor ştiinţifici

1.4  Recunoaşterea speciilor de naimale studiate şi altele asemãnãtoare lor

Dezvoltarea unor comportamente de protejare a animalelor şi a mediului

2.1 Observarea şi recunoaşterea comportamentelor în lumea vie.

2.2 Identificarea factorilor care deterioreazã sãnãtatea şi mediul de viaţã al animalelor

2.3 Dezvoltarea responsabilitãţii pentru protejarea animalelor folositoare din ţara noastrã şi în special din zona noastrã

2.4 Manifestarea dragostei şi spiritului ocrotitor pentru tot ce ne înconjoarã prin realizarea de acţiuni concrete

2.5 Dezvoltarea spiritului de echipã, a personalitxţii, optimismului

Dezvoltarea capacitãţii de investigare şi cercetare

3.1 Utilizrea corectã a observaţiei micro, şi macroscopice asupra materialului biologic viu sau conservat, direct în naturã sau în laborator

3.2 Folosirea unor tehnici specifice de explorare/investigare specifice zoologiei, formarea de ipoteze, documentare

3.3 Executarea corectã a lucrãrilor de întreţinere şi de îngrijire a animalelor

3.4 Susţinerea proprilor idei şi concluzii în realizarea de postere, ineterviuri, ppt-uri, bloguri personale despre animalele studiate.

Activitãţi de învãţare

  • Jocuri de rol-de descoperire a pãrţilor componente ale snimalelor studiate, utilizând    mulaje, atlase zoologice, filme, ppt-uri, reviste.
  • Exerciţii de recunoastere pe bazã de imagini
  • Rezolvarea unor chestionare, teste, fişe de lucru independente, având ca suport informaţii şi imagini prin intermediul cărora vor putea fi realizate corelaţii între animale şi comporatmentele ce se petrec în natură.
  • Compararea datelor între grupele de elevi şi confruntarea concluziilor.
  • Identificarea unor consecinţe posibile ale omului  asupra animalelor şi asupra mediului.
  • Consultarea unor surse variate de informare şi a unor mijloace moderne de documentare pentru explicarea unor aniamle studiate.

Conţinuturi

1.Introducere şi prezentarea opţionalului

2.Începuturile cuceririi uscatului

3.Ofensiva reptilelor uriaşe

4.Victoria mamiferelor şi a pãsãrilor

5.Orientarea în timpul cãlâtoriilor

6.Cãlãtoriile oficiale sau clandestine  în corãbii, vapoare, trenuri şi avioane

7.Un melc cucereşte lumea

8.Cãţiva emigranţi înaripaţi

9.Posesorii armelor „albe”

10.Platoşe spinoase

11.Biciul urzicãtor

12.Toxinele fxrã scãpare

13.Mirosuri respingãtoare

14.Simularea morţii1

15.Eficienţa şocului electric

16.Sacrificul voluntar

17. Camuflajul

18.Coloraţia de dezagregare

19.Copierea celor temuţi

20.De ce comunicã animalele?

21.Scripcarii insectelelor

22.Cum „vorbesc” fluturii ?

23.Limbajul luminos al insectelor

24.Micile pacheboturi îşi aprind luminile

25.Cum se construieşte un acvariu

26.Peruşii-pãsãrile casei

27.Jocurile de nuntã ale salamandrelor

28.Şopârle înspãimântãtoare

29.Vremea dinozaurilor

30.Monstrul marin din Triasic

31.Pãsãri care folosesc ecolocatoare

32.Parada amoroasã

33.Uriaşii mãrii „vorbesc” ?

34.Carnivorele îşi au codul lor

35.Ingenioasele rozãoare

36.Animale ocrotite din Sãlaj

 Evaluarea

Strategia evaluării cuprinde mai multe forme de verificare, metode şi procedee de examinare. Acestea pot fi clasificate astfel:

-          Evaluarea producţiilor verbale va urmări utilizarea corectă a terminologiei ştiinţifice, logicã a  explicaţiilor.

-          Observarea sistematică a elevilor va urmări gradul de implicare în activitate a fiecărui elev

-          Vor fi supuse evaluării, producţiile scrise ale elevilor:

·         proiecte, referate

·         fişe de activitate independentă sau de grup

·         eseuri, desene, postere

·         portofolii tematice

·         temă de lucru în clasă

·         contribuţii pe platformele de colaborare on-line (wiki, blog, ThinkQuest, eTwinning)

·         materiale ppt şi filmuleţe. 

Ø  Se măsoară şi rezultatele complexe ale învăţării:

o   Înţelegere, pricepere

o   Capacitatea de utilizare a celor învăţate

o   Capacitatea de interpretare a celor învăţate

o   Creativitatea

o   Capacitatea de a generaliza

Ø  Se foloseşte atât autoevaluarea la documentele create de elevi cât şi evaluarea de către alţi colegi

Ø Se evaluează modul de folosire a terminologiei specifice în dezbateri.

Descriptori

Activităţile de învăţare se vor baza pe observaţii, experimente individuale şi în grup, excursii de studii. Se va organiza un feed-back divers cu multe recapitulări şi lecţii de sinteză, până la buna înţelegere a animalelor, comportamentelor. Se va încuraja realizarea unor activităţi interactive, cu participarea permanentă a elevilor la lecţie . Se vor căuta multe aplicaţii directe din viaţa cotidiană şi se vor trage concluzii.

Sugestii pentru orientarea proiectării didactice impuse de specificul disciplinei are o dublă funcţie: pe de o parte, dobândirea de cunoştinţe şi competenţe disciplinare, de specialitate, pe de alta de competenţe experimentale. Pentru formarea şi consolidarea competenţelor specifice pot fi folosite:

- abstractizare prin definirea/construirea modelului

- învăţarea problematizată, învăţarea prin descoperire, joc de rol, dezbaterea

- învăţarea prin tehnici care fac apel la ipoteză - experiment –concluzie;

- analiza unui text ştiinţific

- realizarea unor referate, postere, pliante sau prezentări PPT

- prezentarea unor filme sau animaţii pe blog

-crearea unui blog personal cu un animal studiat

Bibliografie

1. Curs “Abilitatea pe curriculum la decizia şcolii, la nivel interdisciplinar: POSDRU/87/1.3/S/62534, Formarea profesorilor de matematicã şi ştiinţe în societatea cunoaşterii”.

2.A.M.Ardelean, Gh. Crep, 1000 de întrebãri şi rãspunsuri pe teme biologice, Ed.Didacticã şi Pedagogicã, Buureşti, 1981

3.T.Opriş, Bios, Ed.Albatros, Bucureşti, 1988

4.Ncicloepdia-sãptãmânal de culturã generalã

5.Documentare de pe Discovery Channel şi Animal Planet.

6.Internet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu