Curriculum la decizia şcolii pentru disciplina BIOLOGIE
Denumire opţional: MISTERE ÎN LUMEA ANIMALÃ
Aria
curriculularã :Matematicã şi ştiinţe
Durata : an şolar, 36 de ore
Modul de desfãşurare:clasa a VI a
Propunãtor :COSMA CAMELIA,
specialitatea:Biologie, grad didactic: I
Şcoala şi localitatea : Liceul de
Artã “Ioan Sima”, Zalãu
Locul desfãşurãrii: laboratorul de
ştiinţe, sala de clasã, în naturã.
Argument
Ţi-ar
plãcea sã poţi şti cum comunicã animalele între ele, de ce migreazã pãsãrile
cãlãtoare, cum se construieşte un acvariu, ce este bioluminiscenţa sau cum au
dispãrut diozaurii şi de ce ? Sunt întrbãri la care acest opţional te va ajuta
sã afli rãspunsurile. De asemenea acest
opţional urmãreşte formarea la elevi aunor capacitãţi intelectuale care sã-i
ajute sã dobândeascã o serie de cunoştinţe ştiinţifice referiotaore la
morfologia, fiziologia animalelor precum şi la relaţiile lor cu mediul de
viaţã. Elevii vor învãţa cum pot sã-şi formeze un comportament ecologic adecvat
faţã de aniamelele protejate din Sãlaj (în special) dar şi din ţara noastrã,
cum putem sã-i motivãm pe cei din jurl nostru sã facã la fel.
Cursul creşte interesul
pentru ştiinţă, elevul învăţând să utilizeze calculatorul pentru editare de
texte, prelucrarea datelor experimentale,
realizarea unor prezentări, platforme de colaborare on-line (blog, wiki,
eTwinning, ThinkQuest).
1.Comunicarea orală şi scrisă utilizând limbajul
ştiinţific specific în formularea explicaţiilor, în conducerea investigaţiilor şi în raportarea rezultatelor.
2. Formarea capacităţii de a reflecta asupra lumii
pe baza relaţionării cunoştinţelor disciplinare din aria curriculară matematică
şi ştiinţe.
3. Utilizarea tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor în culegerea de date, în prelucrarea şi comunicarea lor.
4. Rezolvarea de probleme şi situaţii problemă prin utilizarea de raţionamente inductive şi deductive.
Competenţe specifice
Utilizarea limbajului specfic biologiei
1.1
Cunoaşterea
alcãtuirii corpului, forma si structura animalelor
1.2
Argumentarea ştiinţificã a legãturii cauzale dintre structurã-funcţie
1.3
Definirea
corectã a temenilor ştiinţifici
1.4
Recunoaşterea
speciilor de naimale studiate şi altele asemãnãtoare lor
Dezvoltarea unor comportamente de
protejare a animalelor şi a mediului
2.1 Observarea
şi recunoaşterea comportamentelor în lumea vie.
2.2
Identificarea factorilor care deterioreazã sãnãtatea şi mediul de viaţã al
animalelor
2.3 Dezvoltarea
responsabilitãţii pentru protejarea animalelor folositoare din ţara noastrã şi
în special din zona noastrã
2.4 Manifestarea
dragostei şi spiritului ocrotitor pentru tot ce ne înconjoarã prin realizarea
de acţiuni concrete
2.5 Dezvoltarea spiritului de echipã, a personalitxţii, optimismului
Dezvoltarea capacitãţii de investigare şi
cercetare
3.1 Utilizrea
corectã a observaţiei micro, şi macroscopice asupra materialului biologic viu
sau conservat, direct în naturã sau în laborator
3.2 Folosirea
unor tehnici specifice de explorare/investigare specifice zoologiei, formarea
de ipoteze, documentare
3.3 Executarea
corectã a lucrãrilor de întreţinere şi de îngrijire a animalelor
3.4 Susţinerea
proprilor idei şi concluzii în realizarea de postere, ineterviuri, ppt-uri,
bloguri personale despre animalele studiate.
Activitãţi de învãţare
- Jocuri de
rol-de descoperire a pãrţilor componente ale snimalelor studiate,
utilizând mulaje, atlase
zoologice, filme, ppt-uri, reviste.
- Exerciţii
de recunoastere pe bazã de imagini
- Rezolvarea
unor chestionare, teste, fişe de lucru independente, având ca suport informaţii
şi imagini prin intermediul cărora vor putea fi realizate corelaţii între
animale şi comporatmentele ce se petrec în natură.
- Compararea
datelor între grupele de elevi şi confruntarea concluziilor.
- Identificarea
unor consecinţe posibile ale omului
asupra animalelor şi asupra mediului.
- Consultarea unor surse variate de informare şi a unor mijloace moderne de documentare pentru explicarea unor aniamle studiate.
Conţinuturi
1.Introducere şi prezentarea opţionalului
2.Începuturile cuceririi uscatului
3.Ofensiva reptilelor uriaşe
4.Victoria mamiferelor şi a pãsãrilor
5.Orientarea în timpul cãlâtoriilor
6.Cãlãtoriile oficiale sau clandestine în corãbii, vapoare, trenuri şi avioane
7.Un melc cucereşte lumea
8.Cãţiva emigranţi înaripaţi
9.Posesorii armelor „albe”
10.Platoşe spinoase
11.Biciul urzicãtor
12.Toxinele fxrã scãpare
13.Mirosuri respingãtoare
14.Simularea morţii1
15.Eficienţa şocului electric
16.Sacrificul voluntar
17. Camuflajul
18.Coloraţia de dezagregare
19.Copierea celor temuţi
20.De ce comunicã animalele?
21.Scripcarii insectelelor
22.Cum „vorbesc” fluturii ?
23.Limbajul luminos al insectelor
24.Micile pacheboturi îşi aprind luminile
25.Cum se construieşte un acvariu
26.Peruşii-pãsãrile casei
27.Jocurile de nuntã ale salamandrelor
28.Şopârle înspãimântãtoare
29.Vremea dinozaurilor
30.Monstrul marin din Triasic
31.Pãsãri care folosesc ecolocatoare
32.Parada amoroasã
33.Uriaşii mãrii „vorbesc” ?
34.Carnivorele îşi au codul lor
35.Ingenioasele rozãoare
36.Animale ocrotite din Sãlaj
Evaluarea
Strategia
evaluării cuprinde mai multe forme de verificare, metode şi procedee de
examinare. Acestea pot fi clasificate astfel:
- Evaluarea producţiilor verbale va urmări utilizarea corectă a terminologiei ştiinţifice, logicã a explicaţiilor.
- Observarea sistematică a elevilor va urmări gradul de implicare în activitate a fiecărui elev
-
Vor
fi supuse evaluării, producţiile scrise ale elevilor:
· proiecte, referate
· fişe de activitate independentă sau de grup
· eseuri, desene, postere
· portofolii tematice
· temă de lucru în clasă
· contribuţii pe platformele de colaborare on-line (wiki, blog, ThinkQuest, eTwinning)
Ø Se măsoară şi rezultatele complexe ale învăţării:
o Înţelegere, pricepere
o Capacitatea de utilizare a celor învăţate
o Capacitatea de interpretare a celor învăţate
o Creativitatea
o Capacitatea de a generaliza
Ø Se foloseşte atât autoevaluarea la documentele create de elevi cât şi evaluarea de către alţi colegi
Ø Se evaluează modul de folosire a terminologiei specifice în dezbateri.
Descriptori
Activităţile de învăţare se vor baza pe observaţii, experimente individuale şi în grup, excursii de studii. Se va organiza un feed-back divers cu multe recapitulări şi lecţii de sinteză, până la buna înţelegere a animalelor, comportamentelor. Se va încuraja realizarea unor activităţi interactive, cu participarea permanentă a elevilor la lecţie . Se vor căuta multe aplicaţii directe din viaţa cotidiană şi se vor trage concluzii.
Sugestii pentru orientarea proiectării didactice impuse de specificul disciplinei are o dublă funcţie: pe de o parte, dobândirea de cunoştinţe şi competenţe disciplinare, de specialitate, pe de alta de competenţe experimentale. Pentru formarea şi consolidarea competenţelor specifice pot fi folosite:
- abstractizare prin definirea/construirea
modelului
- învăţarea problematizată, învăţarea prin
descoperire, joc de rol, dezbaterea
- învăţarea prin tehnici care fac apel la
ipoteză - experiment –concluzie;
- analiza unui text ştiinţific
- realizarea unor referate, postere,
pliante sau prezentări PPT
- prezentarea unor filme sau animaţii pe blog
-crearea unui blog personal cu un animal studiat
Bibliografie
1. Curs “Abilitatea pe curriculum la decizia şcolii, la nivel interdisciplinar: POSDRU/87/1.3/S/62534, Formarea profesorilor de matematicã şi ştiinţe în societatea cunoaşterii”.
2.A.M.Ardelean, Gh. Crep, 1000 de
întrebãri şi rãspunsuri pe teme biologice, Ed.Didacticã şi Pedagogicã,
Buureşti, 1981
3.T.Opriş, Bios, Ed.Albatros, Bucureşti,
1988
4.Ncicloepdia-sãptãmânal de culturã generalã
5.Documentare de pe Discovery Channel şi
Animal Planet.
6.Internet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu