Cifra octanică (CO) a unei benzine = rezistența la autoaprindere a combustibilului, adică rezistența la detonație.
Cifra octanică se definește prin compararea comportării
benzinei cu cea a unui amestec etalon, format din hidrocarburi cu proprietăți
antidetonante opuse.
La începutul secolului al XX-lea
benzinele obținute la rafinarea petrolului aveau cifra octanică în intervalul
50-60, ceea ce făcea dificil demarajul autovehiculelor. Studiile au arătat că
tetraetil-plumbul este un aditiv ideal pentru creșterea calității benzinei și a
performanțelor autovehiculelor.
În anul 1939, cifra octanică a benzinei
comerciale era de 78. În anii 90 cifra octanică varia între 95 și 98. Gazele
eliminate prin arderea benzinelor aditivate cu tetraetil-plumb conțin oxid de
plumb, compus cu toxicitate mare, nociv atât petru om, cât și pentru mediu.
Încă din anii 70, în Statele Unite
s-a obținut o benzină cu cifra octanică 98, care nu conține tetraetil-plumb,
numită benzină fără plumb, aditivată cu săruri de potasiu sau eteri.
Consiliul Europei a stabilit încă din anul 1998 ca
autovehiculele să fie echipate cu motoare care să folosească benzina fără
plumb, în scopul prezervării ecosistemelor și a creșterii calității aerului,
apei, solului și subsolului, prin eliminarea factorului poluant-oxid de plumb.
Pentru mașinile noi, mai moderne
este recomandat să folosești un carburant cu cifră octanică ridicată, respectiv
de 98 sau de 100.
Benzina cu CO foarte mare nu asigură o viteză
mai ridicată și demaraje fulminante, ci mărește raportul de compresie, tipic
motoarelor moderne, ce reclamă o detonare precisă și bine sincronizată cu
mișcarea pistoanelor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu