Recunoaște planta: carpenul Carpinus betulus !

Este recunoscută după frunzele care ating 3-10 cm, dispuse alternat pe ramuri. Carpenul este un arbore cu longevitate redusă, plantându-se în parcuri și grădini, solitar sau în grupuri. Este deseori folosit la garduri și ziduri verzi, iar lemnul său fiind tare,  se folosește la confecționarea instrumentelor muzicale, uneltelor, parchetului sau pieselor de șah. 

 

Recunoaște planta: paltinul de câmp-Acer platanoides

Numit popular și arțar, această specie se recunoaște după frunzele lucioase formate din 5-7 lobi, fiind un arbore rezistent cu lemnul alb și tare. Este iubitor de un climat călduros, dar rezistent gerurilor, crescând pe soluri bagate în calciu. Poate atinge chiar și 30 de metri, fiind rezistent la praf, fum, este plantat de-a lungul drumurilor, în perdele de protecție.
A fost ales ca simbol al Canadei.

 

Recunoaște pasărea: codalbul- Haliaeetus albicilla !

 


Este o pasăre răpitoare de zi, protejată care se recunoaște după ciocul galben, lung, drept, încovoiat și picioare galbene cu gheare negre mult curbate. În țara noastră cuibărește în regiunea Dunării și în Delta Dunării.Este o specie carnivoră: pești, păsări acvatice, mamifere mici dar și capre.

Recunoaște pasărea! Eretele de stuf-Circus aeruginosus

 

Eretele de stuf este o pasăre răpitoare care trăiește în Europa până în Mongolia, sud-vestul Asiei, nordul Africii. Are talia medie, coada lungă, aripi înguste, prezentând dimorfism sexual adică masculul are coada și aripile deschise la culoare cu vârful aripilor negru și penajul de culoare ruginie, pestriț pe piept.
În țara noastră este prezentă pe tot teritoriul excepție făcând zonele montane. Se hrănește cu păsări de talie mică puii și ouăle acestora, rozătoare, iepuri, reptile, pești, amfibieni, nevertebrate.



A sosit vacanța!

 Dragi elevi, după 36 de săptămâni de muncă a sosit și ziua când nu mai trebuie să vă treziți la o oră fixă pentru a ajunge la ore, a sosit vacanța, așa că eu vă doresc să vă bucurați de fiecare clipă cât mai bine, să descoperiți locuri frumoase și să prețuiți fiecare moment petrecut cu oamenii dragi. Vă doresc vacanță relaxantă, aventuri de neuitat și clipe magice pe care le puteți nota în jurnalul  de vacanță.

marți, 17 iunie 2025

Mamiferele-clasa a V-a

Animale vertebrate cele mai evoluate care nasc pui pe care îi hrănesc cu lapte.

Excepție: ornitorincul-ouă, cangurul- pui incomplet dezvoltat,  în MARSUPIU.

Mediul de viață: acvatic: balena, delfinul, foca

                              subteran:cârtița

                              terestru: majoritatea animalelor: tigru, elefant, zebră

                              aerian: liliacul =membre transformate în aripi.

Caracteristici: corpul acoperit cu peri=blana de culori diverse.

                         dentiția=specifică tipului de hrană-incisivi, canini, măsele

                          vulpea, pisica: CANINI=sfășie prada

                         liliacul=DINȚI ASCUȚITI= taie învelișul insectelor

                         iepurii,șoarecii=INCISIVI cu creștere continuă-rod mereu

                         vaca=dentiție incompletă=caninii, incisivii de pe maxiliarul superior

                         balena=nu are DINȚI, are FANOANE=formațiuni lamelare-filtrează apă, reține  

                                       peștii. 

Clasificare:

1.                                            MONOTREME= Exemple-ornitorincul

2.                                            MARSUPIALE=cangurul

3.                                            PLACENTARE= cârtița, liliacul, vaca, calul, tigrul

Rol: alimentația omului, industrie, agricultură

 

                         

Păsările-clasa a V -a

  Sunt vertebrate homeoterme adaptate zborului.

Adaptările la zbor sunt:

-forma aerodinamică a corpului

-corpul acoperit cu pene, puf și fulgi

-membrele anterioare transformate în aripi

-oase pneumatice=pline cu aer

-osul pieptului=carena cu mușchii bine dezvoltați

-plămânii sunt în legătură cu 9 saci aerieni

Caracteristici:

-ciocul este lipsit de dinți, are formă specifică hranei

-membrele posterioare sunt acoperite cu piele groasă, asemănătoare reptilelor

-degetele se termină cu gheare

-stomacul este glandular-propriu –zis dar și măcinător=pipota

-nu au vezică urinară

-se înmulțesc prin ouă, pe care le clocesc,fiind homeoterme.

Clasificare:

1.Păsări SCURMĂTOARE:ex:găina-mușchii membrelor bine dezvoltați, ghearele =tocite, groase.

2.Păsări ÎNOTĂTOARE: ex: rața –are penaj unsuros iar degetele unite prin membrana înotătoare

3.Păsăsri PICIOROANGE-ex: barza-aripi lungi, cioc =lung,puternic , picioare=lungi,subțiri, degetele au membrană doar la bază

4.Păsări AGĂȚĂTOARE-ex:ciocănitoarea-are 2 degete îndreptate înainte, 2  înapoi pentru a se putea agăța de scoarța copacilor.

5.Păsări ALERGĂTOARE: ex: struțul –mușchii membrelor bine dezvoltați

6.Păsări RĂPITOARE DIURNE-ex:uliul găinilor, NOCTURNE-ex: cucuveaua , simțurile bine dezvoltate, ciocul=tăios, picioarele=puternice, ghearele=ascuțite

 

 

Vertebratele-clasa a V-a

Sunt animale care au coloană vertebrală.

Clasificare:

I.Pești

Mediul de viață: acvatic

Adaptările la înot sunt:

-forma hidrodinamică a corpului

-corpul acoperit cu solzi și mucus

-linia laterală

-înotătoarele perechi și neperechi

-respirația branhială

Clasificare-după tipul scheletului :

1.Osoși : crapul

2.Cartilaginoși-rechinul

3.Cartilaginoși-osoși: morunul

 Locomoția-prin înot

Hrănirea:-vegetală

                 -animală

                 -omnivoră

Iarna-unii pești intră în amorțire.

II.Amfibienii-TETRAPODE =4 picioare

Mediul de viață:terestru-se hrănesc, acvatic-se înmulțesc

Caracteristici: -corpul este acoperit cu piele: subțire , umedă, vascularizată

                        -membrele anterioare= mai scurte,

cele posterioare=mai lungi, degetele unite prin membrana interdigitală.

Hrănirea=insectivoră

Locomoția=înot, salturi

Respirația=branhială (stadiul de mormoloci), pulmonară și cutanee –piele-adult.

Fecundația=externă

Înmulțirea=ouă

Dezvoltarea= metamorfoză incompletă: ou-larve (mormoloci)-adulți.

Iarna=amorțire

Clasificare:

1.ANURE-fără coadă: brotăcelul

2.URODELE: cu coadă: salamandra

III.Reptile

Mediul de viață:terestru, acvatic

Caracteristici: -corpul este acoperit cu solzi, țest, plăci cărnoase dublate de plăci osoase.

                        -limba-subțire,lungă, bifurcată la vârf

                        -au organe de simț dezvoltate: auzul, mirosul

                        - majoritatea au membre, doar șerpii sunt apode=fără membre

Locomoția-târâre, înot

Hrănirea=erbivoră, carnivoră

Respirația=pulmonară

Fecundația=internă

Înmulțirea=ouă clocite de soare

Iarna=hibernare

Clasificare:

1.Lacertilieni-șopârle:șopârla verde

2.Ofidieni=șerpi:veninoși: vipera, constrictori: pitonul

3.Crocodilieni: crocodilul de Nil, gavialul

4.Chelonieni:broaște țestoase: broasca țestoasă dobrogeană.

 

 

                  

 

 

joi, 12 iunie 2025

Bioritmurile animalelor-clasa a VII-a

Sunt variațiile factorilor de mediu care determină schimbări în activitatea organismelor.

Clasificare:

1.Circadiene/diurne: determinate de alternanța zi-noapte.

După momentul în care sunt active,  acestea pot fi: diurne: albina, nocturne: ariciul,  crepusculare: țânțarul.

Ritmurile zilnice ale activităților pot fi modificate prin deprinderi: ciorile din orașe „au învățat” să își programeze masa când este dus gunoiul la groapa de gunoi. Păsările și mamiferele domestice „au învățat„ să recunoască ora la care sunt hrănite de către om în mod repetat.

2.Sezoniere: determinate de alternanața anotimpurilor.

La animale determină: migrațiile: rândunica, somnul de vară (estivația):  melcul, somnul de iarnă (respirația, digestia, circulația sunt încetinite dar se pot trezi pentru a se hrăni): ursul,  hibernarea: ariciul.

 

miercuri, 11 iunie 2025

Boli cu transmitere sexuală-clasa a X-a

 

Boli cu transmitere sexuală

  • Gonoreea/blenoragia: agentul patogen: bacteria gonococ-Neisseria gonorrhoeae, manifestări: lichid purulent, arsuri la urinare, dureri abdominale, apar după 10 zile.
  • Sifilisul (luesul): agentul patogen: bacteria Treponema pallidum, manfiestări: 4 stadii: primar: după 12 zile apre o rană pe vagin/penis, secundar: între 2-6 luni apare o erupție roșie pe corp, dureri de gât/cap, febră, terțiar: după câțiva ani, afectate inima, creierul.
  • SIDA-sindromul imunodeficienței umane dobândite, agentul patogen: virusul HIV (izolat în anul 1981), manifestări: dezvoltarea infecțiilor bacteriene, virale, micotice, depresie imună majoră, apariția tumorilor, afectarea SNC, deces.
  • Candidoza: agentul patogen: ciuperca Candida albicans, manifestări: scurgere vaginală, inflamarea vulvei, a penisului,  arsuri/ dureri la urinare, mâncărime în zona genitală.

Metode de prevenire:

1.Folosirea prezervativului.

2.Evitarea relațiilor sexuale cu persoane necunoscute.

3.Utilizarea seringilor, acelor de folosință unică.

4.Controlul donatorilor de sânge.

5.Igiena corespunzătoare a organelor genitale.

6.Folosirea corectă a WC-urilor.

7.Planificarea familială prin care adolescenții sunt îndrumați de specialiști. 

 

 

marți, 10 iunie 2025

Clasa Mamifere-Mammalia-clasa a IX-a

Sunt vertebrate superioare homeoterme care au coprul acoperit cu păr, nasc pui vii, hrăninindu-i cu laptele produs de glandele mamare.

Mediul de viață: terestru, acavtic.

Alcătuirea corpului: cap, trunchi, coadă, membre.

Producțiile pielii sunt: cornoase, glandulare.

Sistemul locomotor=oase pline cu măduvă + mușchi.

Sistemul nervos=encefal + măduva spinării.

Organele de simț=dezvoltate.

Sistemul digestiv=adaptat hranei.

Circulația sângelui: dublă, închisă, completă, inima-tetracamerală.

Respirația-pulmonară, excreția-rinichi + căi urinare.

Reproducerea-sexuată, fecundația: internă.

Clasificarea:

1.Monotreme: ornitorincul, echidna.

2.Marsupiale: cangurii australieni, koala, opossumul.

3.Placentare: ordinul insectivore: aricii, edentate: leneșul, rozătoare: castorul, cetacee: delfinii, balenele, carnivore: lupul, pinipide: focile, proboscidieni: elefanții, erbivore: zebre primate: gorila, omul actual.

luni, 9 iunie 2025

Materiale plastice-clasa a VII-a

Sunt obținute în laborator din: masa de bază, plastifianți, coloranți, stabilizatori, ignifuganți, umpluturi.

Clasificarea:

1.Termoplastice: se înmoaie la căldură, modelându-se, exemplu: polistirenul.

2.Termorigide: se înmoaie prin încălzire, deformându-se, netopindu-se, exemplu: teflonul.

Tipuri:

-PET-polietilena tereftalată: flacoane

-HDPE-polietilenă de înaltă densitate: ambalaje alimentare, folie, saci.

-LDPE-polietilena cu densitate mică: sacoșe, pungi, caserole.

-PVC-policlorura de vinil: profile de ferestre, dopuri, jucării.

-PP-polipropilena-ambalaje de alimente, paie.

-PS-polistiren: izolator termic, pahare, farfurii.

Operațiile necesare obținerii acestora sunt:

1.Injectarea

2.Extrudarea

3.Modelarea prin suflare

4.Calandrarea

Domenii de activitate sunt: muncitorii necalificați, operatorii, inginerii.

 

Comportamente de reproducere-clasa a VII-a

Sunt variate, incluzând o perioadă de „curtare”, care are loc înaintea împerecherii.

1.La pești: ghidrinul construiește cuibul unde invită femela printr-un dans nupțial  să-și depună ovulele.

2.Amfibienii se adună în grupuri mari pentru ca șansele de fecundarea ovulelor să fie mai mari.

3.Unele specii de reptile: șerpi, broaște țestoase manifestă comportamente de îngrijire parentală protejându-și ouăle, puii.

4.La păsări: masculii își etalează culorile, realizând dansuri speciale: la cocorul cu creștet roșu acest dans poate dura câteva ore, la prigorie, masculul oferă „un cadou” femelei.

5.La mamiferele erbivore care trăiesc în turme, masculii se bat: antilope gnu, reni. La cerbul carpatin în perioada împerecherii: septembrie-octombrie, cerbii masculi emană un miros puternic, scot sunete caracteristice=dans nupțial sau „boncănit”.  

 

Comportamente responsabile în cazul unor situații de urgență: cutremur, inundații--clasa a VI-a

 2.Reguli de limitarea consecințelor unui cutremur:

v  Identificarea locurilor sigure din casă: o masă, un birou, tocul ușilor interioare, colțul camerelor, stâlpii de rezistență unde vei avea o poziție de ghemuit, cu capul între mâiini

v  Oprește rețelele de utilități

v  Nu folosi liftul, scările

v  Nu intra în panică

v  Asigură-te că ai în căsă:o trusă de prim ajutor, un stingător, rezerve de: apă, alimente, haine.

v  Nu sta lângă clădirile înalte, în cazul în care ești pe stradă.

Cauzele cutremurelor: eliberarea bruscă a energiei acumulate în roci, mișcarea pământului.

3.Reguli de comportament adecvat în cazul unei inundații:

Ø  Respectarea ordinei de evacuare stabilită

Ø  Întreruperea rețelelor de utilități

Ø  Închideree ferestrelor

Ø  Scoaterea animalelor din gospodării, dirijarea lor spre locuri de protecție

Ø  Luați-vă din locuință documentele personale

Ø  Asigurați-vă că aveți o rezervă de apă, alimente, haine, o lanteră, o trusă sanitară

Ø  Nu intra în panică.

 

 

 

joi, 5 iunie 2025

Reproducerea la reptile și păsări-clasa a VII-a

Are loc în mediul terestru, iar fecundația este internă adică ovulele fecundate sunt păstrate în interiorul organismului femel.

1.La unele specii de reptile: șerpi: boa de nisip din Dobrogea apare ovoviviparitatea adică ouăle sunt clocite în corpul femelei, puii ecolzând acolo, iar în mediu fiind eliberați direct puii.

Puii sunt independenți însă unele specii își îngrijesc puii, de exemplu: crocodilul de Nil.   

2.La păsări: ovulul fecundat/nefecundat se rostogolește în oviduct unde în prima treime se formează gălbenușul care servește la hrănirea embrionului, a puiului, în a doua treime a oviductului se formează albușul învelit de membrane pentru apărarea împotriva bacteriilor, iar în ultima treime a oviductului este secretată coaja minerală care conține săruri de calciu. Oul este eliberat prin cloacă, iar incubarea se face prin clocire de către părinți, puii sunt îngrijiți, hrăniți până devin independenți.

marți, 3 iunie 2025

Aranjarea și servirea mesei-clasa a V-a

 Factorii care infleunțează aranjarea mesei sunt următorii:

Ø  Tipul evenimentului: masă obișnuită sau festivă

Ø  Momentul zilei

Ø  Invitații

Ø  Preparatele servite

Etapele pentru aranajrea mesei festive sunt:

1.Acoperirea mesei cu o față de masă

2.Așezarea veselei: farfuriile-1-2 cm de marginea mesei: prima-farfuria-suport, farfuria –felul întâi- 

o   prima, farfuria pentru unt, salată= partea stângă

o   paharele, ceștile-dreapta farfuriei de bază

o    furculițele –partea stângă, cu dinții în sus

o   lingurile-partea dreaptă, cupa în sus

o    cuțitele- partea dreaptă, tăișul spre farfurie

o   cuțitul pentru desert-fața farfuriei, mânerul spre dreapta

o    furculița pentru desert-mânerul spre stânga, aceeași poziție

o    paharele –deasupra cuțitelor, aliniate oblic- stânga-de la cel mai mic-mare

o   decor-flori –vase , boluri speciale, lumânări diverse în sfeșnice/masă, alte  ornamente.