luni, 23 iunie 2025
Recunoaște planta: carpenul Carpinus betulus !
Recunoaște planta: paltinul de câmp-Acer platanoides
Recunoaște pasărea: codalbul- Haliaeetus albicilla !
Recunoaște pasărea! Eretele de stuf-Circus aeruginosus
A sosit vacanța!
Dragi elevi, după 36 de săptămâni de muncă a sosit și ziua când nu mai trebuie să vă treziți la o oră fixă pentru a ajunge la ore, a sosit vacanța, așa că eu vă doresc să vă bucurați de fiecare clipă cât mai bine, să descoperiți locuri frumoase și să prețuiți fiecare moment petrecut cu oamenii dragi. Vă doresc vacanță relaxantă, aventuri de neuitat și clipe magice pe care le puteți nota în jurnalul de vacanță.
marți, 17 iunie 2025
Mamiferele-clasa a V-a
Animale vertebrate cele mai evoluate care nasc pui pe care îi hrănesc cu lapte.
Excepție:
ornitorincul-ouă, cangurul- pui incomplet dezvoltat, în MARSUPIU.
Mediul de viață: acvatic: balena, delfinul, foca
subteran:cârtița
terestru:
majoritatea animalelor: tigru, elefant, zebră
aerian: liliacul
=membre transformate în aripi.
Caracteristici: corpul acoperit cu peri=blana de culori
diverse.
dentiția=specifică tipului de
hrană-incisivi, canini, măsele
vulpea, pisica: CANINI=sfășie prada
liliacul=DINȚI ASCUȚITI= taie învelișul insectelor
iepurii,șoarecii=INCISIVI cu creștere continuă-rod mereu
vaca=dentiție incompletă=caninii, incisivii de pe maxiliarul superior
balena=nu are DINȚI, are FANOANE=formațiuni lamelare-filtrează apă,
reține
peștii.
Clasificare:
1.
MONOTREME=
Exemple-ornitorincul
2.
MARSUPIALE=cangurul
3.
PLACENTARE=
cârtița, liliacul, vaca, calul, tigrul
Rol: alimentația omului, industrie, agricultură
Păsările-clasa a V -a
Adaptările la zbor sunt:
-forma aerodinamică
a corpului
-corpul acoperit cu pene, puf și fulgi
-membrele anterioare transformate în aripi
-oase pneumatice=pline cu aer
-osul pieptului=carena cu mușchii bine dezvoltați
-plămânii sunt în legătură cu 9 saci aerieni
Caracteristici:
-ciocul este lipsit de dinți, are formă specifică hranei
-membrele posterioare sunt acoperite cu piele groasă, asemănătoare
reptilelor
-degetele se termină cu gheare
-stomacul este glandular-propriu –zis dar și măcinător=pipota
-nu au vezică urinară
-se înmulțesc prin ouă, pe care le clocesc,fiind homeoterme.
Clasificare:
1.Păsări SCURMĂTOARE:ex:găina-mușchii
membrelor bine dezvoltați, ghearele =tocite, groase.
2.Păsări ÎNOTĂTOARE: ex: rața
–are penaj unsuros iar degetele unite prin membrana înotătoare
3.Păsăsri PICIOROANGE-ex: barza-aripi
lungi, cioc =lung,puternic , picioare=lungi,subțiri, degetele au membrană doar
la bază
4.Păsări AGĂȚĂTOARE-ex:ciocănitoarea-are
2 degete îndreptate înainte, 2 înapoi
pentru a se putea agăța de scoarța copacilor.
5.Păsări ALERGĂTOARE: ex: struțul
–mușchii membrelor bine dezvoltați
6.Păsări RĂPITOARE DIURNE-ex:uliul
găinilor, NOCTURNE-ex: cucuveaua , simțurile bine dezvoltate, ciocul=tăios,
picioarele=puternice, ghearele=ascuțite
Vertebratele-clasa a V-a
Sunt animale care au coloană vertebrală.
Clasificare:
I.Pești
Mediul de viață: acvatic
Adaptările la înot sunt:
-forma hidrodinamică a corpului
-corpul acoperit cu solzi și
mucus
-linia laterală
-înotătoarele perechi și
neperechi
-respirația branhială
Clasificare-după tipul
scheletului :
1.Osoși : crapul
2.Cartilaginoși-rechinul
3.Cartilaginoși-osoși: morunul
Locomoția-prin înot
Hrănirea:-vegetală
-animală
-omnivoră
Iarna-unii pești intră în
amorțire.
II.Amfibienii-TETRAPODE =4 picioare
Mediul de viață:terestru-se
hrănesc, acvatic-se înmulțesc
Caracteristici: -corpul este
acoperit cu piele: subțire , umedă, vascularizată
-membrele anterioare=
mai scurte,
cele posterioare=mai lungi, degetele
unite prin membrana interdigitală.
Hrănirea=insectivoră
Locomoția=înot, salturi
Respirația=branhială (stadiul
de mormoloci), pulmonară și cutanee –piele-adult.
Fecundația=externă
Înmulțirea=ouă
Dezvoltarea= metamorfoză
incompletă: ou-larve (mormoloci)-adulți.
Iarna=amorțire
Clasificare:
1.ANURE-fără coadă: brotăcelul
2.URODELE: cu coadă: salamandra
III.Reptile
Mediul de viață:terestru,
acvatic
Caracteristici: -corpul este
acoperit cu solzi, țest, plăci cărnoase dublate de plăci osoase.
-limba-subțire,lungă,
bifurcată la vârf
-au organe de simț
dezvoltate: auzul, mirosul
- majoritatea au
membre, doar șerpii sunt apode=fără membre
Locomoția-târâre, înot
Hrănirea=erbivoră, carnivoră
Respirația=pulmonară
Fecundația=internă
Înmulțirea=ouă clocite de soare
Iarna=hibernare
Clasificare:
1.Lacertilieni-șopârle:șopârla verde
2.Ofidieni=șerpi:veninoși: vipera, constrictori: pitonul
3.Crocodilieni: crocodilul de Nil, gavialul
4.Chelonieni:broaște țestoase: broasca țestoasă
dobrogeană.
joi, 12 iunie 2025
Bioritmurile animalelor-clasa a VII-a
Sunt variațiile factorilor de mediu care determină schimbări în activitatea organismelor.
Clasificare:
1.Circadiene/diurne: determinate de alternanța zi-noapte.
După momentul în care sunt active, acestea pot fi: diurne: albina, nocturne: ariciul, crepusculare: țânțarul.
Ritmurile zilnice ale activităților pot fi
modificate prin deprinderi: ciorile din orașe „au învățat” să își programeze
masa când este dus gunoiul la groapa de gunoi. Păsările și mamiferele domestice
„au învățat„ să recunoască ora la care sunt hrănite de către om în mod repetat.
2.Sezoniere: determinate de alternanața anotimpurilor.
La animale determină: migrațiile: rândunica,
somnul de vară (estivația): melcul,
somnul de iarnă (respirația, digestia, circulația sunt încetinite dar se pot
trezi pentru a se hrăni): ursul, hibernarea:
ariciul.
miercuri, 11 iunie 2025
Boli cu transmitere sexuală-clasa a X-a
Boli
cu transmitere sexuală
- Gonoreea/blenoragia: agentul patogen: bacteria gonococ-Neisseria
gonorrhoeae, manifestări: lichid purulent, arsuri la urinare, dureri
abdominale, apar după 10 zile.
- Sifilisul
(luesul): agentul patogen: bacteria Treponema pallidum, manfiestări:
4 stadii: primar: după 12 zile apre o rană pe vagin/penis, secundar: între
2-6 luni apare o erupție roșie pe corp, dureri de gât/cap, febră, terțiar:
după câțiva ani, afectate inima, creierul.
- SIDA-sindromul imunodeficienței umane dobândite, agentul
patogen: virusul HIV (izolat în anul 1981), manifestări: dezvoltarea
infecțiilor bacteriene, virale, micotice, depresie imună majoră, apariția
tumorilor, afectarea SNC, deces.
- Candidoza: agentul patogen: ciuperca Candida albicans,
manifestări: scurgere vaginală, inflamarea vulvei, a penisului, arsuri/ dureri la urinare, mâncărime în
zona genitală.
Metode de prevenire:
1.Folosirea prezervativului.
2.Evitarea relațiilor sexuale cu persoane necunoscute.
3.Utilizarea seringilor, acelor de folosință unică.
4.Controlul donatorilor de sânge.
5.Igiena corespunzătoare a organelor genitale.
6.Folosirea corectă a WC-urilor.
7.Planificarea familială prin care adolescenții sunt
îndrumați de specialiști.
marți, 10 iunie 2025
Clasa Mamifere-Mammalia-clasa a IX-a
Sunt vertebrate superioare homeoterme care au coprul acoperit cu păr, nasc pui vii, hrăninindu-i cu laptele produs de glandele mamare.
Mediul de viață: terestru, acavtic.
Alcătuirea corpului: cap, trunchi, coadă, membre.
Producțiile pielii sunt: cornoase, glandulare.
Sistemul locomotor=oase pline cu măduvă + mușchi.
Sistemul nervos=encefal + măduva spinării.
Organele de simț=dezvoltate.
Sistemul digestiv=adaptat hranei.
Circulația sângelui: dublă, închisă, completă, inima-tetracamerală.
Respirația-pulmonară, excreția-rinichi + căi urinare.
Reproducerea-sexuată, fecundația: internă.
Clasificarea:
1.Monotreme: ornitorincul, echidna.
2.Marsupiale: cangurii australieni, koala, opossumul.
3.Placentare: ordinul insectivore: aricii, edentate: leneșul,
rozătoare: castorul, cetacee: delfinii, balenele, carnivore: lupul, pinipide:
focile, proboscidieni: elefanții, erbivore: zebre primate: gorila, omul actual.
luni, 9 iunie 2025
Materiale plastice-clasa a VII-a
Sunt obținute în laborator din: masa de bază, plastifianți, coloranți, stabilizatori, ignifuganți, umpluturi.
Clasificarea:
1.Termoplastice: se înmoaie
la căldură, modelându-se, exemplu: polistirenul.
2.Termorigide: se înmoaie
prin încălzire, deformându-se, netopindu-se, exemplu: teflonul.
Tipuri:
-PET-polietilena tereftalată:
flacoane
-HDPE-polietilenă de înaltă
densitate: ambalaje alimentare, folie, saci.
-LDPE-polietilena cu densitate
mică: sacoșe, pungi, caserole.
-PVC-policlorura de vinil:
profile de ferestre, dopuri, jucării.
-PP-polipropilena-ambalaje de
alimente, paie.
-PS-polistiren: izolator termic,
pahare, farfurii.
Operațiile necesare obținerii
acestora sunt:
1.Injectarea
2.Extrudarea
3.Modelarea prin suflare
4.Calandrarea
Domenii de activitate sunt: muncitorii necalificați, operatorii, inginerii.
Comportamente de reproducere-clasa a VII-a
Sunt variate, incluzând o perioadă de „curtare”, care are loc înaintea împerecherii.
1.La pești: ghidrinul construiește cuibul unde invită femela printr-un
dans nupțial să-și depună ovulele.
2.Amfibienii se adună în grupuri mari pentru ca șansele de fecundarea
ovulelor să fie mai mari.
3.Unele specii de reptile:
șerpi, broaște țestoase manifestă comportamente de îngrijire parentală
protejându-și ouăle, puii.
4.La păsări: masculii își etalează culorile, realizând dansuri
speciale: la cocorul cu creștet roșu acest dans poate dura câteva ore, la prigorie,
masculul oferă „un cadou” femelei.
5.La mamiferele erbivore care trăiesc în turme, masculii se bat:
antilope gnu, reni. La cerbul carpatin în perioada împerecherii:
septembrie-octombrie, cerbii masculi emană un miros puternic, scot sunete
caracteristice=dans nupțial sau „boncănit”.
Comportamente responsabile în cazul unor situații de urgență: cutremur, inundații--clasa a VI-a
2.Reguli de limitarea consecințelor unui cutremur:
v
Identificarea
locurilor sigure din casă: o masă, un birou, tocul ușilor interioare, colțul
camerelor, stâlpii de rezistență unde vei avea o poziție de ghemuit, cu capul
între mâiini
v
Oprește
rețelele de utilități
v
Nu
folosi liftul, scările
v
Nu
intra în panică
v
Asigură-te
că ai în căsă:o trusă de prim ajutor, un stingător, rezerve de: apă, alimente,
haine.
v
Nu
sta lângă clădirile înalte, în cazul în care ești pe stradă.
Cauzele cutremurelor: eliberarea bruscă a energiei
acumulate în roci, mișcarea pământului.
3.Reguli de comportament
adecvat în cazul unei inundații:
Ø
Respectarea
ordinei de evacuare stabilită
Ø
Întreruperea
rețelelor de utilități
Ø
Închideree
ferestrelor
Ø
Scoaterea
animalelor din gospodării, dirijarea lor spre locuri de protecție
Ø
Luați-vă
din locuință documentele personale
Ø
Asigurați-vă
că aveți o rezervă de apă, alimente, haine, o lanteră, o trusă sanitară
Ø
Nu
intra în panică.
joi, 5 iunie 2025
Reproducerea la reptile și păsări-clasa a VII-a
Are loc în mediul terestru, iar fecundația este internă adică ovulele fecundate sunt păstrate în interiorul organismului femel.
1.La unele specii de reptile: șerpi: boa de nisip din Dobrogea apare ovoviviparitatea
adică ouăle sunt clocite în corpul femelei, puii ecolzând acolo, iar în mediu
fiind eliberați direct puii.
Puii sunt independenți însă unele specii își îngrijesc
puii, de exemplu: crocodilul de Nil.
2.La păsări: ovulul fecundat/nefecundat se rostogolește în oviduct
unde în prima treime se formează gălbenușul care servește la hrănirea embrionului,
a puiului, în a doua treime a oviductului se formează albușul învelit de
membrane pentru apărarea împotriva bacteriilor, iar în ultima treime a
oviductului este secretată coaja minerală care conține săruri de calciu. Oul
este eliberat prin cloacă, iar incubarea se face prin clocire de către părinți,
puii sunt îngrijiți, hrăniți până devin independenți.
marți, 3 iunie 2025
Aranjarea și servirea mesei-clasa a V-a
Factorii care infleunțează aranjarea mesei sunt următorii:
Ø Tipul evenimentului: masă obișnuită sau festivă
Ø Momentul zilei
Ø Invitații
Ø Preparatele servite
Etapele pentru aranajrea mesei festive sunt:
1.Acoperirea mesei cu o față de masă
2.Așezarea veselei: farfuriile-1-2 cm de marginea mesei:
prima-farfuria-suport, farfuria –felul întâi-
o prima, farfuria pentru unt, salată= partea stângă
o paharele, ceștile-dreapta farfuriei de bază
o furculițele
–partea stângă, cu dinții în sus
o lingurile-partea dreaptă, cupa în sus
o cuțitele- partea
dreaptă, tăișul spre farfurie
o cuțitul pentru desert-fața farfuriei, mânerul spre
dreapta
o furculița pentru
desert-mânerul spre stânga, aceeași poziție
o paharele –deasupra
cuțitelor, aliniate oblic- stânga-de la cel mai mic-mare
o decor-flori –vase , boluri speciale, lumânări diverse în
sfeșnice/masă, alte ornamente.