miercuri, 23 septembrie 2015

"Educația pentru sănătate, obligatorie în școli"

Dreptul la sănătate este unul din drepturile fundamentale ale omului. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, sănătatea individului este definită drept "o stare de bine fizică, mentală şi socială şi nu doar absenţa bolii sau a infirmităţii". Din perspectivă publică, sănătatea constituie, datorită imenselor sale implicaţii individuale, sociale şi demografice, unul dintre obiectivele cele mai vizate de politicile şi strategiile guvernamentale din întreaga lume. În acest sens, în 1977, statele membre ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (inclusiv România), au decis în mod unanim că "ţelul social principal al guvernelor şi OMS în decadele viitoare, să fie realizarea unei stări de sănătate a întregii populaţii a Globului, care să permită tuturor oamenilor să ducă o viaţă productivă din punct de vedere economic şi social". Ea constituie un instrument util în realizarea la clasă a activităţilor de educaţie pentru sănătate. Obiectivele urmărite în "Educaţia pentru sănătate în şcoala românească" vizează: 1. promovarea sănătăţii şi a stării de bine a elevului, respectiv: funcţionarea optimă din punct de vedere somatic, fiziologic, mintal, emoţional, social şi spiritual; formarea unui stil de viaţă sănătos. 2. dezvoltarea personală a elevului, respectiv: autocunoaşterea şi construirea unei imagini pozitive despre sine; comunicare şi relaţionare interpersonală; controlul stresului; dezvoltarea carierei personale. 3. prevenire, respectiv: prevenirea accidentelor şi a comportamentelor cu risc pentru sănătate; prevenirea atitudinii negative faţă de sine şi viaţă; prevenirea conflictelor interpersonale, a dezadaptării sociale şi a situaţiilor de criză. Curriculum-ul de Educaţie pentru sănătate urmărește: să asigure educarea populaţiei şcolare pentru un stil de viaţă sănătos; să faciliteze accesul la o informaţie corectă, avizată, atât în mediul urban cât şi în mediul rural; să realizeze, în mod indirect, educaţia adulţilor; să conducă la diminuarea numărului de îmbolnăviri şi reducerea comportamentelor cu risc pentru sănătate; să contribuie la creşterea calității sănătății elevilor. În prezent când tot mai mulți elevi vorbesc puțin sau apoape deloc cu părinții lor din diverse motive despre aceste probleme de sănătate, acest opțional i-ar ajuta să-și lămurească multe probleme legate de: regulile de igienă personală, a mediului, să ia decizii corecte, responsabile în situații de amenințare a stării de sănătate, să dezvolte relații sănătoase interpersonale și cu mediul, să se implice în activități de prevenire și combatere a factorilor de risc asupra sănătății, să manifeste un comportament responsabil referitor la igiena sexuală, să se implice în tratarea diferenţială a deşeurilor menajere, să evalueze factorii favorizanţi şi consecinţele abuzurilor şi violenţei domestice, să evalueze pericolul reprezentat de consumul de substanţe toxice şi droguri pentru starea de sănătate să analizeze efectele unor comportamente neadecvate stării de sănătate, pe grupe de vârstă, să manifeste iniţiativă în combaterea comportamentelor neadecvate observate la cei din jur: violenţa intragrupală, violenţa mass-media, traficul de fiinţe umane, să utilizeze instrumentele necesare susţinerii unui comportament alimentar sănătos. Acest opțional formează o serie de valori și atitudini după cum urmează: 1.Formarea unui stil de viaţă sănătos 2.Respectul faţă de viaţa personală, sănătatea proprie şi a celorlalţi 3. Dobândirea unui comportament responsabil referitor la sănătate 4.Dezvoltarea toleranţei şi solidarităţii faţă de persoanele aflate în dificultate 5. Manifestarea spiritului de iniţiativă în situaţii critice ce vizează sănătatea 6. Dezvoltarea motivaţiei şi responsabilităţii pentru sănătatea şi ocrotirea mediului 7. Dobândirea unui comportament ecologic. Capitolele care fac parte din acest opțional sunt: noțiuni elementare de anatomie și fiziologie, igiena persoanlă, activitate și odihnă, sănătatea mediului, sănătate mintală, sănătatea alimentației, a reproducerii și a familiei, consumul și abuzul de substanțe toxice, accidente, violență și abuz fzic, În Finlanda, țara cu cel mai performant sistem de educație acest opțional este obligatoriu încă din ciclul primar iar în alte țări precum Franța, Germania Marea Britanie este obligatoriu de multă vreme. Este timpul ca în țara noastră să se acorde acestui opțional dreptul cuvenit de a deveni materie obligatorie deoarece lucrul cel mai important este să avem o populație educată din punct de vedere al sănătății, iar acest lucru nu se poate realiza decât formându-le copiilor aceste valori și atitudini de către profesorii de biologie care sunt calificați pentru acestă materie. Autor: Prof.Camelia Cosma Pentru a mă sprijini în acest demers didactic și pentru ca această materie să poate fi predată copiilor, am nevoie de sprijinul vostru accesând linkurile de mai jos. Mulțumesc http://www.petitieonline.net/petitie/educatia_pentru_sanatate_obligatorie_in_coli-p10783150.html http://www.petitieonline.net/petitie/10783150